بانک‌داری باز ؛ کلام آخر

بانک‌داریِ باز مبتنی بر فناوری واسط‌های‌برنامه‌نویسی‌باز و به معنای اکران عمومی و برقراری دسترسی آزاد به داده‌های بانکی است که در گذشته به صورت اختصاصی در اختیار موسسات پولی و بانکی بوده است.

لذا در آینده‌ای نزدیک بانک‌داریِ باز به میدان بازیِ جدیدی تبدیل خواهند شد که هر شخصیت حقیقی و حقوقی می‌تواند مجوز ورود به آن را دریافت کرده و با استفاده از اطلاعات، اقدام به ارائه محصولات و خدمات کند.

در این مسیر، بانک‌ها ممکن است از مداخله‌ی سایر بازی‌گران واهمه داشته باشند، اما ورود به عصر بانک‌داریِ باز ناگزیر می‌نماید و اگر بانک‌ها در زمینه رهبری مدل بانک‌داریِ باز شکست بخورند، ابتدا مدیریت تجربه‌ی مشتری و در نهایت کنترل خود را بر داده‌های ارزشمند تراکنش‌های مشتریان از دست خواهند داد. لذا بهترین تصمیم برای بانک‌ها آن است که تلاش کنند در شکل‌دهی و ایجاد زیست‌بوم جدید نقش پیش‌تاز ایفا کنند تا هم‌چنان در آن بازی‌گری کلیدی باقی بمانند. بخش قابل توجهی از بانک‌ها و فین‌تک‌ها پیش‌بینی می‌کنند که در صورت برخورد قعال، بانک‌ها کارکرد خود را به عنوان کانال‌ ادامه داده و کنترل خود را بر تولید و توزیع محصولات و تجربه مشتری حفظ خواهند کرد.

اما باید توجه داشت که در شرایط جدید مدل‌های کسب وکاری پایدار خواهند بود که مبتنی بر نوآوری در حوزه مشتری بوده و برپایه‌ی سادگی در استفاده، امنیت کانال‌ها و چابکی در به‌کارگیری سرویس‌های بانکی شکل گرفته باشند. با توجه به اینکه در زیست‌بوم جدید ایجاد شراکت و همکاری تبدیل به رویه‌ای معمول خواهد شد، این فرصت برای بانک‌ها ایجاد می‌شود که محصولات و خدمات سطح بالا و با کیفیتی را تولید و توزیع کنند و بانک‌داریِ باز این فرصت را برای مصرف‌کنندگان و فروشندگان ایجاد می‌کند که بدون مراجعه به بانک تراکنش‌های مستقیم مالی داشته باشند.

شاید خلق این تغییرات زمان زیادی را به خود اختصاص دهد اما آنچه مسلم است استانداردهای بانک‌داریِ باز زمین بازی را برای بازی‌گران جدید و با ابزارهای جدید ایجاد نموده‌اند تا با استفاده از واسط‌های‌برنامه‌نویسیِ‌باز که در اختیار آنها قرار می‌گیرد محصولات و خدمات بی نظیری را برای مشتریان خلق کنند که فراتر از تجربه‌های قدیمی مشتریان از خدمات پرداخت الکترونیک و بانک‌داری است. این ابزارهای نوین که بر اساس بانک‌داریِ باز تعریف می‌شود کارکردهای فوق‌العاده‌ای خواهند داشت که تمامی بانک‌های جهان خواسته یا ناخواسته بنا به نیاز مشتریان به سمت ارائه‌ی آن‌ها حرکت خواهند کرد.

با این تحولات رنسانس نظام بانکی فراروی ماست؛

آتش آن گریبان روش‌های سنتی در بانک‌داری را خواهد گرفت،

و از خاکستر آن‌ها ققنوسی برمی‌خیزد.

————————————————————————————

منبع: کتاب بانک‌داری باز (۱۳۹۷) نوشته مهدی اسماعیلی رخ و همکاران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *